Het Nationaal Onderwijs Congres is powered by de Rolf Groep

Deze website maakt gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de Cookieverklaring

sluit melding

Claire Boonstra

Terug naar sprekers
Claire Boonstra

Claire Boonstra

Wat?

Spreker

Disciplines:

Operation Education

Komt vertellen over?

Wat is de bedoeling van ons onderwijs, en hoe kunnen we ons onderwijs meer in lijn brengen met die bedoeling? Want waarom hebben we lange zomervakanties, waarom een centraal eindexamen en waarom zijn er klaslokalen?

Wat als we het oneindig potentieel van de mensheid ontsluiten en mensen leren hoe ze hun unieke potentieel waardevol kunnen inzetten in de samenleving?

Met haar organisatie œ Operation Education, die ze in 2012 oprichtte, verkent Claire de leersystemen van de toekomst en bevraagt ze het onderwijssysteem van vandaag. Want voordat we het leren van de toekomst kunnen vormgeven, is het nodig eerst de inrichting van het huidige onderwijs te begrijpen.

Claire Boonstra is een gevestigde naam in de tech- en zakenwereld, ze is ingenieur Civiele Techniek (TU Delft), werkte als manager bij onder andere KPN en Unilever en is groot geworden met haar succesvolle Augmented Reality startup Layar. Ze zag in die jaren veel potentieel van mensen onbenut – en tegelijkertijd een grote behoefte aan werknemers met kennis en talent dat op dit moment nog niet binnen opleidingen te vinden is. Ze besloot zich voortaan te richten op de bron, het onderwijs, op de manier waarop we mensen voorbereiden op de snel veranderende samenleving van vandaag en morgen.

Sinds 2012 is Claire een Young Global Leader van het World Economic Forum, werd ze diverse malen genoemd als een van de ‘most influential women in technology’, was Online Mediavrouw van het jaar 2011 en wordt gezien als één van de meest inspirerende vrouwen in Nederland. Ze heeft tegenwoordig een vaste rubriek #Onderwijsvragen op BNR Nieuwsradio, waarin ze fundamentele vragen stelt over de manier waarop we het leren en ontwikkelen nu hebben ingericht. Want waarom hebben we lange zomervakanties, waarom een centraal eindexamen en waarom zijn er klaslokalen?