Sessies

 

Tijdens het congres zijn er 4 rondes met verschillende masterclasses en workshops. Je kunt zelf een keuze maken per ronde. De sessies zijn gericht op de verschillende functies in het basisonderwijs en onderverdeeld in de 4 sub-thema’s van het congres. Per sessie staat dit aangegeven, zodat je makkelijk je eigen selectie kunt bepalen.
 

In een later stadium zullen we je via email vragen om jouw keuzes te maken. De sessies hebben beperkte plaatsen, dus je moet er snel bij zijn om jouw plek te reserveren. Sommige sessies worden 2x op dezelfde dag gegeven.  
 

Meer informatie over de sprekers kun je vinden op de sprekerspagina.
 

Impossible is Nothing                                                                                 Keynote van Eric van 't Zelfde (plenaire sessie)

Als het in de maatschappij regent, dan giet het in de klas. Van de leerkrachten in Nederland wordt veel gevraagd, misschien soms wel te veel. Daar mogen de leerkrachten een mening over hebben, maar dit overschaduwt dan soms een andere waarheid: “de leerkrachten van Nederland zijn niets minder dan helden en zij vormen iedere dag weer de maatschappij van de toekomst.”

In de keynote “Impossible is Nothing” gebaseerd op zijn bestseller Superschool, laat Eric van ‘t Zelfde zien wat een hecht team van leerkrachten voor elkaar kan krijgen voor de leerlingen en hoe belangrijk zij zijn voor de toekomst van hun leerlingen.” Impossible is Nothing is soms een feest der herkenning, is bijwijlen hilarisch, doet soms pijn omdat het schuurt, maar nodigt vooral uit om als team te knokken voor elkaar en voor de leerlingen.  
 

Van Baas naar Coach 
Masterclass van Jan van Halst (1x p/d over 2 rondes)

Doelgroep: bestuurders en schoolleiders
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

De exclusieve Masterclass ‘Van Baas naar Coach’ is een masterclass op het gebied van leiderschap en voor een extra bedrag van € 99,- via het registratieformulier te boeken! In een 2 uur durende interactieve sessie deelt Jan van Halst praktische tips en tools rondom leiderschap en teamontwikkeling met een select gezelschap. En, dit gezelschap gaat elkaar uitdagen… Want uitdaging zorgt altijd voor beweging!

Je geeft leiding aan een team en hebt er weer een dag hard werken op zitten. Voldaan rijd je naar huis, maar je komt niet los van dat knagende gevoel. Je wilt meer…

  • Is er niet nóg meer resultaat met dit team te bereiken?
  • Hoe moet ik nou delegeren?
  • Kan ik ze nóg meer uitdagen?
  • Hoe kan ik nou investeren in mijn mensen, zonder dat het veel tijd kost?
  • En kan ik zelf nog wat meer praktische tips gebruiken?                 
     

Hoe is het om influencer én leerkracht te zijn?                              Masterclass van Meester Jesper (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten                 
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Van 0 naar 500.000 volgers op TikTok. Hoe is dit ontstaan? Ik neem je mee in mijn weg hier naartoe en wat er allemaal bij komt kijken. Hoe is het om influencer én leerkracht te zijn? Wat heeft het voor een invloed op mijn klas, op de leerlingen, collega’s, ouders, privéleven etc.? Hoe ga ik om met haatreacties, kritiek, privacy? Wat zijn de positieve kanten? Wat zijn de negatieve kanten? Hoe ziet een dag bij mij in de klas eruit en hoe gebruik ik social media in mijn klas? Daarnaast geef ik tips om TikTok en andere social media platforms te gebruiken. Tijdens deze interactieve workshop beantwoord ik ook graag al jullie vragen en sluiten we natuurlijk af met het maken van een gezamenlijke TikTok!         


Hoe versterkt werkgeluk de kwaliteit van ons onderwijs?          Masterclass van Paul Baan (2x p/d)

Doelgroep: bestuurders en schoolleiders       
Thema: een stabiel onderwijsteam

Klassewerkplek is een instrument in de strijd tegen het lerarenlek. Door onderzoek naar werkgeluk op basis van wetenschappelijke inzichten geeft Klassewerkplek scholen inzicht in de eigen rol als werkgever. Waar zitten de risico's op uitstroom en verzuim? En waar zitten de goede voorbeelden in de sector? Inmiddels weten we ook dat er een verband is met onderwijs-kwaliteit. Kortom, alle reden om werkgeluk serieus te nemen. In deze interactieve Masterclass deelt Paul Baan, oprichter van Klassewerkplek samen met een aantal schoolleiders de belangrijkste inzichten uit het onderzoek met jullie en laat hij zien wat ervoor zorgt dat leerlingen overgaan en leerkrachten blijven zitten.


Geluk en plezier met spel in de rekenles               
Workshop van Marieke Visser (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten               
Thema: effectief lesgeven    

Het automatiseren en memoriseren van de belangrijke basisvaardigheden voor het rekenen blijft voor veel kinderen, ook in de hogere leerjaren een uitdaging. Zowel het leren als het onderhouden van de basisvaardigheden vraagt blijvend aandacht. Spellen biedt leerlingen een speelse manier om de verschillende basisvaardigheden te oefenen en te onderhouden.

Beleef jij ook plezier aan het spelen van een leuk spel? Of blijven de spelletjes bij jou in de kast staan? Spellen zijn niet weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Ja, ik weet het, het spelen van spelletjes neemt kostbare lestijd in, maar dat is het dubbel en dwars waard! Door gericht te oefenen met spellen gaat het rekenen beter en neemt de motivatie, het plezier en het zelfvertrouwen van jouw leerlingen zichtbaar toe. Tijdens deze sessie bekijken we de mogelijkheden van het inzetten van verschillende spellen. Na deze sessie komen de spelletjes zéker uit de kast en beleven jouw leerlingen plezier en succes!


Schoolpopulatie als onderdeel van je onderwijs                              Workshop van Lenneke Jansen (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten, schoolleiders en begeleiders     
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Een methode is geschreven voor de gemiddelde populatie, maar wat doe je als je schoolpopulatie niet gemiddeld is? Kijkend naar de schoolweging is het voor het hele schoolteam de taak keuzes te durven maken in o.a. het doelaanbod. Welke doelen streven we met de leerlingen na en hoe gaan we om met het methodeaanbod? Termen als schoolweging, referentieniveaus en cruciale leerdoelen komen in deze masterclass aan bod. Na deze masterclass kun je de schoolweging voor jullie school gebruiken om de huidige stand van zaken te analyseren, maar ook om met elkaar het onderwijs te plannen en op zowel leerling-, groeps- en schoolniveau jullie doelen te bereiken. 


Ontwikkelingsgerichte interacties met jonge kinderen                    Workshop van Nicole Verdonk (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten onderbouw en schoolleiders     
Thema: effectief lesgeven

Als professional Jonge kind ben je hele dag in interactie met de leerling.    Je zorgt dat je de kinderen ziet, veiligheid biedt en je handelt veelal pedagogisch. Toch zijn het jouw kwaliteitsvolle ontwikkelingsgerichte interacties die het verschil maken bij de ontwikkeling van het kind.          Het gaat dan niet om de inhoud of de activiteit maar de wijze waarop jij de peuters/kleuters begeleid. Het gaat dan niet om jou instructie kwaliteiten maar de strategieën die horen bij ontwikkelingsgerichte interactie. En daarmee creëer je kansen voor ieder kind en optimale ontwikkelingsstimulering. In deze workshop gaan we kort in op ontwikkelingsgerichte interactie. Waarvan onderscheiden deze kwaliteitsvolle interacties zich van anderen? Vanuit de theorie kijken we naar een praktijkvoorbeelden. Tot slot krijg je een aantal tips mee waarmee je de dag erna zelf al aan de slag kan gaan.


Van chaos naar een effectieve verlengde instructie bij rekenen  Workshop van Renate de Jong (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten 
Thema: effectief lesgeven

Heb jij ook regelmatig het gevoel dat jouw leerlingen na de verlengde instructie nog steeds moeite hebben met het lesdoel? Dat jouw verlengde instructie eigenlijk gewoon een herhaling was van je instructie? Of dat je misschien de leerlingen alleen wat uitleg hebt gegeven over de sommen die ze zelfstandig moeten maken? Ik geef je tijdens deze interactieve workshop handvatten om meer te halen uit je verlengde instructie. Hierbij gaan we werken met het handelingsmodel, nemen we een leerlijn onder de loep en hebben we het over een passende opbouw van je verlengde instructie. Samen zorgen we ervoor dat jouw verlengde instructie wél effectief is!


Geluk in digitalisering: van losse eindjes naar kaders en koers  Workshop van Marvin Reuvers (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten, schoolleiders en begeleiders     
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Onderwijs is altijd in beweging. Neem alleen al de recente jaren die achter ons liggen en we hebben ons vak met momenten opnieuw vormgegeven. Door onderwijs op afstand, online overleggen en meer creativiteit stimuleren van achter een computerscherm. Maar het echte geluk vonden we toen we onze leerlingen weer mochten verwelkomen. De opgedane ervaringen tijdens de Corona-crisis waren geen onderwijsverandering, maar een onderwijsaanpassing. Ons gedrag veranderde niet, dat bleek toen we alles weer terug naar het ‘normaal’ konden brengen. Intussen leeft wellicht bij jou ook de vraag hoe ‘normaal’, normaal nog is.

Tijdens deze workshop neem ik je mee in hoe je naar je loopbaan kunt kijken, welke kansen er voor je liggen en op welke manier jij jouw persoonlijke passie voor leren nog meer tot uiting te laten komen. En ik geef je tips over hoe je je collega’s mee krijgt in een verandering waar jij wel, maar lang niet al je collega’s van overtuigd zijn.


Lesgeven en je iPad erbij gebruiken, hoe dan?         
Workshop van Eveline Kaleveld (1x p/d)

Doelgroep: leerkrachten bovenbouw   
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Heb jij ook iPads in de klas? Of denken jullie erover om deze aan te gaan schaffen? Dan is deze workshop echt iets voor jou! Er kan zo veel met een iPad. En er zijn zo veel apps beschikbaar. En er wordt op internet zo veel gedeeld. Dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In deze workshop laat ik je kritisch kijken naar apps. Zodat je daarna weloverwogen je keus kunt maken in de apps die je inzet in je klas. Ook krijg je een kort inkijkje in hoe je het klassenmanagement kunt doen. Ik laat je zien hoe je apps vast kunt zetten en kunt meekijken op de schermen van de leerkrachten. Zodat er rust komt. En jij kunt doen waar je goed in bent… lesgeven!


De iPad in de onderbouw inzetten   
Workshop van Eveline Kaleveld (1x p/d)

Doelgroep: leerkrachten onderbouw 
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Deze workshop is speciaal voor leerkrachten die in de onderbouw werken en daarbij de iPad inzetten. Of als je nog geen iPad hebt, maar wel wilt weten wat nou echt werkt bij kleuters. Overal kom je toffe apps tegen voor jonge kinderen. Je kunt er het overzicht helemaal van kwijt raken. Maar wat zijn nou echt goede toepassingen voor jonge kinderen? En hoe zorg je er nou voor dat kinderen ook met de iPad handelend bezig blijven? In deze workshop ga ik je dat leren. Want een luister-kleurplaat of speurtocht is toch onwijs cool om bij de kleuters te gebruiken? Ook krijg je een kort inkijkje in hoe je het klassenmanagement kunt doen. Ik laat je zien hoe je apps vast kunt zetten en kunt meekijken op de schermen van de leerkrachten. Zodat er op de iPad gedaan wordt wat kinderen moeten doen. En jij kunt doen waar je goed in bent… lesgeven!

 

Leerdoelgericht Onderwijs met MijnLeerlijn
Lezing van Michel de Hond (1x p/d)

Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders & leerkrachten 
Thema: Effectief lesgeven/organiseren, gepersonaliseerd leren, werken vanuit leerlijnen en -doelen, methode als bron

Hoe borg je een goed onderwijsleerproces? Hoe zorg je dat je visie overeind blijft? Hoe kom je los van het keurslijf van je methode? Hoe zorg je dat de leerlingen het juiste aanbod krijgen zonder dat het individueel wordt? Dit zijn een paar van de vragen die dagelijks aan ons gesteld worden. 

Het antwoord op bovenstaande vragen begint bij een duidelijk curriculum. De rol van een goed (concreet) curriculum wordt vaak onderschat, maar is toch echt dé basis van je onderwijs(organisatie). Deze is nooit voor iedere school hetzelfde. Er zijn variabelen waar je rekening mee moet houden. Denk aan de visie van de school, de middelen / methodes die je gebruikt en de LVS-toets die wordt gebruikt. 

Michel de Hond neemt jullie in deze workshop mee in het belang en het creëren van een duidelijk curriculum en curriculum bewustheid bij de leerkrachten. Vanuit daar laat hij zien hoe je het inzicht krijgt om zo efficiënt mogelijk te organiseren. Dit allemaal met de hulp van de software van MijnLeerlijn wat speciaal ontworpen is om Leerdoelgericht Onderwijs mogelijk te maken. 

 

Digitale geletterdheid: orde creëren in het hoofd – wat houdt dit precies in? 
Lezing van Manouk van 't Wel (1x p/d)

Doelgroep: Schoolleiders & leerkrachten 
Thema: Digitale geletterdheid, effectief lesgeven

Digitale Geletterdheid is een van de vier basisvaardigheden in het Masterplan van Minister Wiersma. Aan scholen de uitdaging om leerlingen digitaal vaardig en digitaal weerbaar te maken, zodat zij klaar zijn voor een volgende stap in de snel digitaliserende samenleving.  

Op elke school zijn we al bezig met digitale geletterdheid, maar vaak zijn we ons nog niet bewust wat hier allemaal onder valt. Tijdens deze workshop neem ik je mee in een stukje bewustwording wat digitale geletterdheid inhoudt en op welke manier je hieraan kunt werken met je leerlingen. Hierbij zullen we inzoomen op voorbeelden uit de praktijk en krijg je tips waar je geschikte materialen kunt vinden om zelf mee aan de slag te gaan. 

 

Digitalisering in het onderwijs: 3 ontwikkelingen die jouw school niet mag missen 
Masterclass van Eric Roeven (1x p/d)

Doelgroep: Bestuurders en schoolleiders 
Thema: Een stabiel onderwijsteam en gelukkige collega's

Technologie en digitalisering is anno 2022 geen bijzaak meer, maar prioriteit geworden. Net als bij nieuwe lesmethodes en veranderingen in onderwijsbeleid ontstaat er bij evoluerende technologie ook een behoefte om continu bij te blijven. Maar waar moet je dan op letten? In deze workshop zoomen we in op 3 belangrijke ontwikkelingen: duurzaamheid, veiligheid en toekomstendigheid. Dit doen we aan de hand van een aantal vraagstukken, zoals:

· Haalt jouw school wel het maximale uit digitale leermiddelen?

· Hoe optimaliseer je zowel het gebruik als het beheer van digiborden?

· Wat kun je doen om jouw school digitaal veiliger te maken?

· Op welke manier kun je jouw school nog duurzamer maken?

We laten een aantal slimme oplossingen zien, waarmee de levensduur van digiborden aanzienlijk wordt verlengd en het gebruik ervan veiliger, prettiger en goedkoper maken. Hiermee is jouw school op de toekomst voorbereid! En het mooie is: iedereen binnen het onderwijsteam wordt er gelukkig van: van schoolbestuur tot ict-coördinatoren, icoaches en leerkrachten.

 

Leesmotivatie
Anja Annink (1x p/d)

Doelgroep: Leerkrachten
Thema: Wat is het effect van meer flexibiliteit en gepersonaliseerd leren op onze school?

Nederlandse kinderen kunnen steeds minder goed lezen. Bovendien vinden ze lezen minder leuk. 
Motivatie voor lezen ontstaat door te lezen. Maar hoe pak je dat aan? Wat is leesmotivatie en wat is het belang van het vergroten van leesmotivatie? 
Wat kun je doen om de leesmotivatie van leerlingen te vergroten volgens Aidan Chambers? Jij als leerkracht bent de helpende volwassene die zo belangrijk is in het proces rondom leesmotivatie. 
Praten over boeken zal bovendien tot dieper tekstbegrip leiden. Je krijgt je praktische tips, lees bevorderende werkvormen en aansprekende boektitels waar je enthousiast van wordt.
Zorg ervoor dat er op jouw school ook een echte leescultuur ontstaat!

 

Vanuit gespreid leiderschap werken aan onderwijskwaliteit
Kirsten Heezius (1x p/d)

Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders en teacher leaders
Thema: Effectief organiseren, Hoe realiseer ik een stabiel onderwijsteam met gelukkige collega’s?

Gespreid leiderschap horen we steeds vaker om ons heen, maar wat houdt dat eigenlijk in? Gespreid leiderschap is geen nieuw type leiderschapsstijl en ook geen kant-en-klaar recept om effectief leiding te geven. Het is een manier om leraren een grotere rol te laten spelen bij de ontwikkeling van het onderwijs. Werken aan die ontwikkelingen van het onderwijs doe je niet alleen, maar met elkaar en dat heeft een positief effect op de kwaliteit van het onderwijs en de leerresultaten van leerlingen. Gespreid leiderschap is een dynamisch proces waarbij teamleden geïnspireerd en uitgedaagd worden om hun professionele ruimte in te gaan vullen. Wie werkt aan gespreid leiderschap doet dat niet vanuit een hiërarchische positie, maar op basis van individuele expertise, ervaring of talenten. In deze workshop neem ik je mee in dit dynamische proces en weet je wat nodig is om aan de slag te gaan met gespreid leiderschap binnen je team.

 

Op ontwikkelingsmaterialen kun je rekenen!
Gerreke Gierveld (1x p/d)

Doelgroep: Leerkrachten onderbouw en schoolleiders
Thema: Voorbereidend rekenen, Hoe kan ik zelf effectiever ​lesgeven in mijn klas? 

Voorbereidend rekenen is superbelangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wist je dat je met verstoppertje spelen bezig bent met voorbereidend rekenen?
In het totaalprogramma Piramide ga je uit van de ontwikkelingsgebieden waarnemen, denken, rekenen en oriëntatie op ruimte, tijd en wereldverkenning. Deze zijn volop te herkennen in de speelleeromgeving en in ontwikkelingsmaterialen. Wat is de functie van ontwikkelingsmaterialen in het rekengebied en hoe zet je dit in voor een rijke ontdekkingstocht door kinderen?

 

Jouw blinde vlek wordt Noah’s datalek!
Mick Martens (1x p/d)

Doelgroep: Leraren + IT verantwoordelijken scholen + Bovenschoolse besturen
Thema: Hoe kan ik zelf effectiever lesgeven in mijn klas?      

Ontdek waarom de basisschool Barracuda inschakelt voor digitaal veilig onderwijs… 

Mama brengt Noah naar school en springt snel weer in de auto…
Zowel jij als de ouders van jouw leerlingen zijn niet bezig met ‘data’ of zelfs ‘datalekken’…
Jouw aandacht is bij het kind, waar het hoort te zijn.
Maar een ongeluk met data of een iets-te-slimme leerling zit tegenwoordig in een klein hoekje.
En de gevolgen kunnen rampzalig zijn. Van boze ouders tot vervelende nieuwsberichten tot het permanent sluiten de deuren van jouw school. 
 Maar er is goed nieuws…
Jouw aandacht kan bij het kind blijven en het risico op een datalek?
Dat kunnen wij voor jou oplossen.  
Praat met ons en ontdek meteen hoe.

 

Een goed gesprek
Lidy Tegenbosch 

Doelgroep: Leerkrachten bovenbouw, schoolleiders en begeleiders
Thema: Flexibiliteit en gepersonaliseerd leren, een stabiel onderwijsteam  

Een goed gesprek tussen ouder en onderwijsprofessional is soms lastig, doorgaans consciëntieus, maar altijd noodzakelijk. Hoe doe ik dat?
De uitspraak ‘ik had een goed gesprek’ kan drie betekenissen hebben: 1) je hebt er een goed gevoel aan over gehouden, 2) het ging werkelijk ergens over en 3) je hebt er werkelijk iets aan gehad.

In de context van het primair onderwijs streven we dit ook na. Het vraagt de onderwijsprofessional om een balans te vinden tussen empathie en assertiviteit. Tussen persoonlijk en feitelijk. Tussen relationeel en professioneel. Tussen coach en docent. Om naast schoolse vaardigheden óók identiteitsontwikkeling en sociaal-emotionele dimensies van de leerling in beeld te hebben. In de workshop geven we aandacht aan deze – terugkerende -  uitdaging waar elke onderwijsprofessional voor staat.

 

Yes, we gaan begrijpend lezen!
Evelien Hoekstra

Doelgroep: Leerkrachten
Thema: Kansen(ongelijkheid) - thematisch onderwijs, vergroten woordenschat en kennis van de wereld vergroten.  

Klinkt er bij jou ook een zucht door de klas als er begrijpend lezen op het programma staat? Of wordt de vraag gesteld: waarom moeten we dit kunnen/doen?

Deze zucht en vraag zijn vaak een uiting van een klacht, een klacht van de leerlingen dat de het vak ze niet aanspreekt, het hen niet boeit en zij het doel er niet van inzien. Door het begrijpend leesonderwijs actiever aan te pakken, zorg je voor meer plezier in dit vak en voorkom je deze reactie van de leerlingen.

Tijdens de workshop krijg je handvatten om het begrijpend leesonderwijs zelf vorm te geven, zonder of met behulp van de methode. Ook kijken we naar het komen tot dieper tekstbegrip en gaan we aan de slag met activerende en coöperatieve werkvormen bij begrijpend lezen.

 

DISC; Wie ben jij?
Annette Mfuidiman

Doelgroep: Leerkrachten, intern begeleiders, schoolleiders
Thema: Persoonlijke groei, veranderen 

DISC brengt gedrag en talent van jezelf en de ander in kaart. Met dit instrument wordt gedrag van mensen in beeld gebracht en wordt ineens duidelijk waarom die ene collega weerstand heeft tegen veranderingen en die andere collega juist op zoek gaat naar de veranderingen. DISC kan ingezet worden in organisaties en teams, maar is ook geschikt voor een individu om meer zelfkennis te verkrijgen. Een mooi instrument bij teamontwikkeling, verbeteren van communicatie en begeleiding van collega’s. DISC geeft inzicht in waarom we doen wat we doen.

 

Vloeiende overgang groep 2 naar 3
Jeannette Bregman

Doelgroep: Leerkrachten groep 1-3
Thema: Effectief lesgeven

In groep 2 leren kinderen vooral door spel en in groep 3 start het meer formele leren. Deze workshop gaat over deze veelbesproken overgang en krijg je praktische handvatten hoe je die overgang soepeler kan laten verlopen, zodat je aansluit bij de ontwikkeling van het jonge kind en een ononderbroken ontwikkeling stimuleert.

Je wordt je bewuster van de keuzes die je kunt maken, ook als je met een methode werkt, waar het formele leren vaak meer centraal staat.

 

Verdraaide organisaties, terug naar de bedoeling
Jasper Diele

Doelgroep: Leerkrachten, directie, ib, etc.
Thema: Professionele cultuur, effectieve organisatie, visie

Besteed jij teveel tijd aan randzaken en systemen? Heb je in je werk last van roze olifanten? Wil jij ook bezig zijn met datgene waar je ér eigenlijk voor bent? Wil jij dat doen dat werkt en bijdraagt aan de doelen van jezelf, je team of je organisatie? Wil je werken vanuit de bedoeling? Het werk van Wouter Hart is een inspiratiebron voor iedereen die écht vanuit de bedoeling aan het werk wil. Het maakt dat je als mens, als team, als organisatie aan het werk gaat met datgene wat echt bijdraagt aan je doel. Deze lezing biedt je een aantal inzichten waardoor je kunt gaan duiden wat je aan het doen bent, en vooral waar je bezig bent wil zijn. Laat je je leiden door de systeemwereld of juist door de bedoeling?

 

Interactieve taal(schrijf)lessen in de bovenbouw
Dea Sombroek

Doelgroep: leerkrachten groep 4 t/m 8
Thema: Effectief lesgeven

Kinderen teksten laten schrijven is geen makkelijke opgave maar o zo belangrijk! Door kinderen met elkaar in gesprek te laten gaan over hun teksten, worden de lessen interactiever, zijn kinderen meer gemotiveerd en wordt de schrijfvaardigheid van kinderen verbeterd. Dat wijst recent onderzoek uit. In deze workshop krijg je suggesties om in je eigen klas mee aan de slag te gaan!

 

Leerlingmotivatie: wat kun jíj doen?
Lucy van der Weg

Doelgroep: leerkrachten, intern begeleiders, schoolleiders
Thema: van 'moetivatie' naar motivatie

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en gemotiveerd om de wereld te ontdekken en te leren. Met hun intrinsieke motivatie zit het dus wel goed. Het is een kunst om deze motivatie vast te houden als ze eenmaal naar school gaan. Wat kun jíj doen om de intrinsieke motivatie van jouw leerlingen aan te spreken? Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? En wat kun je doen als je zélf wat minder affiniteit met een vak hebt of wanneer je je (nog) niet comfortabel voelt met de lesstof?

In deze inspiratiesessie leer je aan welke knoppen je kunt draaien om de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van elke leerling te prikkelen. Je krijgt ook lesideeën en tips die je de volgende dag meteen kunt toepassen in je klas!   

Werk aan kennis, vaardigheden en houding
Wo: Maaike Wijkman

Do: Eline Reints-Doevendans
Vr: Maaike Wijkman

Doelgroep: Leerkrachten
Thema: Tools voor wereldoriëntatie

Feit: feiten stampen werkt niet. Je leerlingen onthouden pas echt iets als ze ‘aanstaan’, als ze actief bezig zijn met de kennis. Dat inzicht is de basis voor onze methode voor wereldoriëntatie: Blink Wereld.

In deze sessie laten we je zien hoe je invulling geeft aan het vak wereldoriëntatie waarbij kennis, vaardigheden en houding in evenwicht zijn. Op deze manier ontdekken kinderen hoe de wereld in elkaar zit en hoe ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in diverse situaties.

 

Lezen uit nieuwsgierigheid 
Wo: Maartje Leijser

Do: Maartje Leijser
Vr: Pieter Rüpp  

Doelgroep: Leerkrachten
Thema: Tools voor lezen

Wist je dat Nederland een van de weinige landen is waar begrijpend lezen een los vak is? En dat kinderen van het beantwoorden van meerkeuze vragen bij teksten geen betere lezers worden?

Experts geven aan dat we moeten stoppen met muurtjes plaatsen tussen de verschillende ‘soorten lezen’. Het is simpelweg niet effectief. Bovendien is het voor leerlingen onduidelijk en niet motiverend. Daarnaast tonen de laatste wetenschappelijke inzichten aan dat je vooral een betere lezer wordt door simpelweg veel te lezen.

Blink Lezen integreert daarom de verschillende soorten lezen en zorgt ervoor dat kinderen voor veel gaan lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je leerlingen veel gaan lezen? In deze sessie ontdek je hoe je het leesplezier en de leesvaardigheid van je leerlingen kunt verbeteren.

 

Werken aan automatiseren met het Bareka Rekenmuurtje 3.0
Wo: drs. Marijke Theunissen
Do: drs. Marije van Oostendorp
Vr: drs. Marijke Theunissen 

(1x p/d)

Doelgroep: Rekencoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders, teamleiders

Thema: Hoe kan ik zelf effectiever lesgeven in mijn klas?      

Wat zijn de waarde en de bijvangst voor leerkracht, leerling en ouder van het gebruik van het Bareka Rekenmuurtje 3.0? Weet je dat rekenbewerkingen in Laag 1 en Laag 2 van het Rekenmuurtje vaak pas jaren later bij de meeste leerlingen daadwerkelijk geautomatiseerd (speed) zijn? En wat betekent dat dan voor de aandacht voor automatiseren, preventief elke dag weer, in de groepen 3,4,5 en qua aanpak in de hogere groepen? Hoe ziet effectieve begeleiding van de ERWD-groep oranje/rood eruit? Wat voegen oplossingen als de Bareka Online Rekentoetsen en Rekensprint Online toe aan de rekenmethoden? Hoe borg je het belang van elke dag automatiseren, zodat de rekenresultaten structureel verbeteren?

 

Gelukskoffer: De les van je leven
Anke Appel-Den Boer en Clara den Boer

(1x p/d)
Doelgroep: leerkrachten & directie
Thema: Gepersonaliseerd leren

sociaal-emotionele methode groep 1 tot en met 8. Gelukskoffer is een sociaal emotionele methode gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie. Zeven thema's keren in iedere groep terug: Wat is geluk, Positief denken, Dankbaarheid, Talenten, Zelfvertrouwen, Toekomstdromen en Geluk doorgeven.

Gelukskoffer leidt leerkrachten op om de Lessen in geluk aan de groep te geven. Op ruim 300 scholen in Nederland en België hebben kinderen lessen in Geluk gevolgd en daar zijn wij trots op. Meer weten? Kijk op Malmberg.nl én schrijf je in voor deze sessie. Start nu met jouw eigen geluk op school!
Tip; SUBSIDIE mogelijk via Jeugdeducatiefonds of Ondersteuningsaanbod Gezonde School.

Gelukskoffer

 

Aan de slag met (wereld)burgerschap
Wo: Jessy Lipperts
Do: Svetlana van Schilfgaarde
Vr: Susanna van Citters

(1x p/d)

Doelgroep: schoolleiders, leerkrachten
Thema: Ik en de wereld – wereldburgerschap in de klas

De wereld is groter dan het klaslokaal. Maatschappelijke vraagstukken spelen op alle niveaus: zelfs al op de basisschool. In 2021 is de nieuwe wet burgerschapsonderwijs ingevoerd. In deze workshop laten we je zien hoe je met internationalisering en wereldburgerschap hier invulling aan geeft. Bij wereldburgerschap kijk je samen met de leerlingen over de grenzen heen. Kinderen beseffen hiermee dat ze verbonden zijn met de rest van de wereld en daar een actieve rol in kunnen spelen.

Ontdek welke internationaliseringsactiviteiten er zijn om aan wereldburgerschap in de klas te werken. Wij informeren je over onze lesideeën en stappenplannen, het aanvragen van subsidies om te starten met wereldburgerschap, vroeg vreemdetalenonderwijs en Europese samenwerkingsprojecten.