Sessies

 

Tijdens het congres zijn er 4 rondes met verschillende masterclasses en workshops. Je kunt zelf een keuze maken per ronde. De sessies zijn gericht op de verschillende functies in het basisonderwijs en onderverdeeld in de 4 sub-thema’s van het congres. Per sessie staat dit aangegeven, zodat je makkelijk je eigen selectie kunt bepalen.
 

In een later stadium zullen we je via email vragen om jouw keuzes te maken. De sessies hebben beperkte plaatsen, dus je moet er snel bij zijn om jouw plek te reserveren. Sommige sessies worden 2x op dezelfde dag gegeven.  
 

Meer informatie over de sprekers kun je vinden op de sprekerspagina.
 

Impossible is Nothing                                                                                 Keynote van Eric van 't Zelfde (plenaire sessie)

Als het in de maatschappij regent, dan giet het in de klas. Van de leerkrachten in Nederland wordt veel gevraagd, misschien soms wel te veel. Daar mogen de leerkrachten een mening over hebben, maar dit overschaduwt dan soms een andere waarheid: “de leerkrachten van Nederland zijn niets minder dan helden en zij vormen iedere dag weer de maatschappij van de toekomst.”

In de keynote “Impossible is Nothing” gebaseerd op zijn bestseller Superschool, laat Eric van ‘t Zelfde zien wat een hecht team van leerkrachten voor elkaar kan krijgen voor de leerlingen en hoe belangrijk zij zijn voor de toekomst van hun leerlingen.” Impossible is Nothing is soms een feest der herkenning, is bijwijlen hilarisch, doet soms pijn omdat het schuurt, maar nodigt vooral uit om als team te knokken voor elkaar en voor de leerlingen.  
 

Van Baas naar Coach 
Masterclass van Jan van Halst (1x p/d over 2 rondes)

Doelgroep: bestuurders en schoolleiders
Thema: flexibiliteit en gepersonaleseerd leren

De exclusieve Masterclass ‘Van Baas naar Coach’ is een masterclass op het gebied van leiderschap en voor een extra bedrag van € 99,- via het registratieformulier te boeken! In een 2 uur durende interactieve sessie deelt Jan van Halst praktische tips en tools rondom leiderschap en teamontwikkeling met een select gezelschap. En, dit gezelschap gaat elkaar uitdagen… Want uitdaging zorgt altijd voor beweging!

Je geeft leiding aan een team en hebt er weer een dag hard werken op zitten. Voldaan rijd je naar huis, maar je komt niet los van dat knagende gevoel. Je wilt meer…

  • Is er niet nóg meer resultaat met dit team te bereiken?
  • Hoe moet ik nou delegeren?
  • Kan ik ze nóg meer uitdagen?
  • Hoe kan ik nou investeren in mijn mensen, zonder dat het veel tijd kost?
  • En kan ik zelf nog wat meer praktische tips gebruiken?                 
     

Hoe is het om influencer én leerkracht te zijn?                              Masterclass van Meester Jesper (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten                 
Thema: flexibiliteit en gepersonaleseerd leren

Van 0 naar 500.000 volgers op TikTok. Hoe is dit ontstaan? Ik neem je mee in mijn weg hier naartoe en wat er allemaal bij komt kijken. Hoe is het om influencer én leerkracht te zijn? Wat heeft het voor een invloed op mijn klas, op de leerlingen, collega’s, ouders, privéleven etc.? Hoe ga ik om met haatreacties, kritiek, privacy? Wat zijn de positieve kanten? Wat zijn de negatieve kanten? Hoe ziet een dag bij mij in de klas eruit en hoe gebruik ik social media in mijn klas? Daarnaast geef ik tips om TikTok en andere social media platforms te gebruiken. Tijdens deze interactieve workshop beantwoord ik ook graag al jullie vragen en sluiten we natuurlijk af met het maken van een gezamenlijke TikTok!         


Hoe versterkt werkgeluk de kwaliteit van ons onderwijs?          Masterclass van Paul Baan (2x p/d)

Doelgroep: bestuurders en schoolleiders       
Thema: een stabiel onderwijsteam

Klassewerkplek is een instrument in de strijd tegen het lerarenlek. Door onderzoek naar werkgeluk op basis van wetenschappelijke inzichten geeft Klassewerkplek scholen inzicht in de eigen rol als werkgever. Waar zitten de risico's op uitstroom en verzuim? En waar zitten de goede voorbeelden in de sector? Inmiddels weten we ook dat er een verband is met onderwijs-kwaliteit. Kortom, alle reden om werkgeluk serieus te nemen. In deze interactieve Masterclass deelt Paul Baan, oprichter van Klassewerkplek samen met een aantal schoolleiders de belangrijkste inzichten uit het onderzoek met jullie en laat hij zien wat ervoor zorgt dat leerlingen overgaan en leerkrachten blijven zitten.


Geluk en plezier met spel in de rekenles               
Workshop van Marieke Visser (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten               
Thema: effectief lesgeven    

Beleef jij ook plezier aan het spelen van een leuk spel? Of blijven de spelletjes bij jou in de kast staan? Spellen zijn niet weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Ja, ik weet het, het spelen van spelletjes neemt kostbare lestijd in, maar dat is het dubbel en dwars waard! Door gericht te oefenen met spellen gaat het rekenen beter en neemt de motivatie, het plezier en het zelfvertrouwen van jouw leerlingen zichtbaar toe. Tijdens deze interactieve sessie bekijken we de mogelijkheden van verschillende spellen. We bespreken wanneer, hoe en voor welke leerlingen je de spellen kunt inzetten. Na deze sessie komen de spelletjes zéker uit de kast en beleven jouw leerlingen plezier en succes!


Schoolpopulatie als onderdeel van je onderwijs                              Workshop van Lenneke Jansen (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten, schoolleiders en begeleiders     
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Een methode is geschreven voor de gemiddelde populatie, maar wat doe je als je schoolpopulatie niet gemiddeld is? Kijkend naar de schoolweging is het voor het hele schoolteam de taak keuzes te durven maken in o.a. het doelaanbod. Welke doelen streven we met de leerlingen na en hoe gaan we om met het methodeaanbod? Termen als schoolweging, referentieniveaus en cruciale leerdoelen komen in deze masterclass aan bod. Na deze masterclass kun je de schoolweging voor jullie school gebruiken om de huidige stand van zaken te analyseren, maar ook om met elkaar het onderwijs te plannen en op zowel leerling-, groeps- en schoolniveau jullie doelen te bereiken. 


Ontwikkelingsgerichte interacties met jonge kinderen                    Workshop van Nicole Verdonk (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten onderbouw en schoolleiders     
Thema: effectief lesgeven

Als professional Jonge kind ben je hele dag in interactie met de leerling.    Je zorgt dat je de kinderen ziet, veiligheid biedt en je handelt veelal pedagogisch. Toch zijn het jouw kwaliteitsvolle ontwikkelingsgerichte interacties die het verschil maken bij de ontwikkeling van het kind.          Het gaat dan niet om de inhoud of de activiteit maar de wijze waarop jij de peuters/kleuters begeleid. Het gaat dan niet om jou instructie kwaliteiten maar de strategieën die horen bij ontwikkelingsgerichte interactie. En daarmee creëer je kansen voor ieder kind en optimale ontwikkelingsstimulering. In deze workshop gaan we kort in op ontwikkelingsgerichte interactie. Waarvan onderscheiden deze kwaliteitsvolle interacties zich van anderen? Vanuit de theorie kijken we naar een praktijkvoorbeelden. Tot slot krijg je een aantal tips mee waarmee je de dag erna zelf al aan de slag kan gaan.


Van chaos naar een effectieve verlengde instructie bij rekenen  Workshop van Renate de Jong (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten 
Thema: effectief lesgeven

Heb jij ook regelmatig het gevoel dat jouw leerlingen na de verlengde instructie nog steeds moeite hebben met het lesdoel? Dat jouw verlengde instructie eigenlijk gewoon een herhaling was van je instructie? Of dat je misschien de leerlingen alleen wat uitleg hebt gegeven over de sommen die ze zelfstandig moeten maken? Ik geef je tijdens deze interactieve workshop handvatten om meer te halen uit je verlengde instructie. Hierbij gaan we werken met het handelingsmodel, nemen we een leerlijn onder de loep en hebben we het over een passende opbouw van je verlengde instructie. Samen zorgen we ervoor dat jouw verlengde instructie wél effectief is!


Denken over W & T vraag om een talige aanpak   
Workshop van Thomas Boekhorst (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten en schoolleiders   
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Er komt steeds meer aandacht voor de mogelijkheden om taal met wetenschap en technologie (W&T) te combineren. Door tijdens de voorbereiding van W&T-lessen expliciet aandacht te besteden aan de beoogde W&T-inzichten en de taal die daarvoor nodig is, kunnen leerkrachten zowel het denken van leerlingen als hun taalontwikkeling bevorderen. De beoogde taalontwikkeling wordt ondersteund door het gebruik van interactievaardigheden, denk- en redeneervragen en scaffoldingstrategieën. Zo is er veel gelegenheid om de leerlingen te laten denken en praten. Dat vraagt dus om een talige aanpak.

Ben jij benieuwd hoe de integratie van taal in W&T onderwijs ingericht kan worden? Schrijf je dan nu in voor deze workshop. Tijdens de workshop leer je de meerwaarde van geïntegreerd taal- en W&T-onderwijs en krijg je handige tips om dit toe te passen in de onderwijspraktijk van jouw school.


De gelukkige leraar: een leven lang leren                                            Workshop van Marvin Reuvers (2x p/d)

Doelgroep: leerkrachten, schoolleiders en begeleiders     
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Onderwijs is altijd in beweging. Neem alleen al de recente jaren die achter ons liggen en we hebben ons vak met momenten opnieuw vormgegeven. Door onderwijs op afstand, online overleggen en meer creativiteit stimuleren van achter een computerscherm. Maar het echte geluk vonden we toen we onze leerlingen weer mochten verwelkomen. De opgedane ervaringen tijdens de Corona-crisis waren geen onderwijsverandering, maar een onderwijsaanpassing. Ons gedrag veranderde niet, dat bleek toen we alles weer terug naar het ‘normaal’ konden brengen. Intussen leeft wellicht bij jou ook de vraag hoe ‘normaal’, normaal nog is.

Tijdens deze workshop neem ik je mee in hoe je naar je loopbaan kunt kijken, welke kansen er voor je liggen en op welke manier jij jouw persoonlijke passie voor leren nog meer tot uiting te laten komen. En ik geef je tips over hoe je je collega’s mee krijgt in een verandering waar jij wel, maar lang niet al je collega’s van overtuigd zijn.


Lesgeven en je iPad erbij gebruiken, hoe dan?         
Workshop van Eveline Kaleveld (1x p/d)

Doelgroep: leerkrachten bovenbouw   
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Heb jij ook iPads in de klas? Of denken jullie erover om deze aan te gaan schaffen? Dan is deze workshop echt iets voor jou! Er kan zo veel met een iPad. En er zijn zo veel apps beschikbaar. En er wordt op internet zo veel gedeeld. Dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In deze workshop laat ik je kritisch kijken naar apps. Zodat je daarna weloverwogen je keus kunt maken in de apps die je inzet in je klas. Ook krijg je een kort inkijkje in hoe je het klassenmanagement kunt doen. Ik laat je zien hoe je apps vast kunt zetten en kunt meekijken op de schermen van de leerkrachten. Zodat er rust komt. En jij kunt doen waar je goed in bent… lesgeven!


De iPad in de onderbouw inzetten   
Workshop van Eveline Kaleveld (1x p/d)

Doelgroep: leerkrachten onderbouw 
Thema: flexibiliteit en gepersonaliseerd leren

Deze workshop is speciaal voor leerkrachten die in de onderbouw werken en daarbij de iPad inzetten. Of als je nog geen iPad hebt, maar wel wilt weten wat nou echt werkt bij kleuters. Overal kom je toffe apps tegen voor jonge kinderen. Je kunt er het overzicht helemaal van kwijt raken. Maar wat zijn nou echt goede toepassingen voor jonge kinderen? En hoe zorg je er nou voor dat kinderen ook met de iPad handelend bezig blijven? In deze workshop ga ik je dat leren. Want een luister-kleurplaat of speurtocht is toch onwijs cool om bij de kleuters te gebruiken? Ook krijg je een kort inkijkje in hoe je het klassenmanagement kunt doen. Ik laat je zien hoe je apps vast kunt zetten en kunt meekijken op de schermen van de leerkrachten. Zodat er op de iPad gedaan wordt wat kinderen moeten doen. En jij kunt doen waar je goed in bent… lesgeven!